Spam przystankowy?

My tu sobie rozmawiamy o tym, w jaki sposób walczyć prawnymi metodami z przesyłaniem niechcianej i niezamówionej informacji drogą elektroniczną (co stanowić może delikt nieuczciwej konkurencji oraz inwazję w sferę prywatności), a we Francji mówi sie o geolokacyjnym sianiu SMSów do aparatów znajdujących się w pobliżu nadajników.

IDG: "Francuska firma JCDecaux ma zamiar poszerzyć swoją ofertę o reklamy wysyłane do telefonów komórkowych. Ma je otrzymywać każdy, kto znajdzie się w pobliżu billboardów albo przystanków autobusowych."

Z notatki IDG wynika, że te reklamy będą chcieli przesyłać za pomocą nadajnika Wi-Fi, Bluetooth ("lub innego"). O ile Wi-Fi i Bluetooth można jeszcze jakoś kontrolować po stronie posiadacza aparatu telefonicznego, to obawiam się, co też może oznaczać ten "inny" nadajnik. Z tekstu wynika również, że przedsiębiorca myślący o nowej formie reklamy chciałby "wyważyć ilość komunikatów" przesyłanych pt. odbiorcom, żeby ci się nie zniechęcili.

A ja myślę, że to musi być model op-in, więc nie powinni mi móc przesłać komunikatu, jeśli ja wcześniej jasno na to nie wyraziłem zgody. Nie powinno się też stosować takich technik reklamy, które stanowią w istocie jej formę uciążliwą i inwazyjną.

Podobnych doniesień szukaj w dziale "spam" niniejszego serwisu.

Opcje przeglądania komentarzy

Wybierz sposób przeglądania komentarzy oraz kliknij "Zachowaj ustawienia", by aktywować zmiany.

Reklama

Ale tak właśnie jest. Jeśli nie wyrażę zgody nie dostane reklamy. Przynajmniej w takis sposób opisują to dziennikarze z serwisu wydawnictwa IDG. W każdym razie ciekaw jestem zabezpieczeń stwosowanych w tym systemie. Teoretycznie, podobnie jak się ma to w z komputerami i np. załacznikami do poczty elektronicznej, mozna wraz z materiałem reklamowym do telefonu przesłać szkodnika. Mógłby on być np. elektronicznym podsłuchem. Mam nadzieję, że korporacja, która ceni reklamę ponad wszystko spojrzy tez na dobro nie tylko klientów-reklamodawców.

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Członek Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji, ekspert w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego Ministerstwa Rozwoju, felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również Członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>