Gry pełne przemocy - co z nimi zrobić?

Wiceminister polityki społecznej Joanna Kluzik-Rostkowska chce, by w Polsce powstały specjalne oznaczenia gier komputerowych. W Kalifornii czasowo zablokowano wejście w życie ustawy, która miała doprowadzić do zakazu sprzedaży brutalnych gier dzieciom.

Gazeta.pl: "Wiceminister polityki społecznej Joanna Kluzik-Rostkowska chce doprowadzić do powstania oznaczeń gier komputerowych. Jasne ma być, od jakiego wieku są dozwolone i co zawierają. - Nie jakieś enigmatyczne opisy, ale czytelne, konkretne symbole - mówi. Twierdzi, że nie ma zamiaru wzorować się na pomysłach niemieckiego rządu i wprowadzać zakazów grania w brutalne gry komputerowe czy zabraniać ich sprzedaży. - Obawiam się, że mogłoby to tylko wzmóc zainteresowanie nimi, zgodnie z zasadą, że zakazany owoc najlepiej smakuje. Na rynku pewnie zaraz pojawiłyby się pirackie zakazane gry - tłumaczy"

Na stronie Ministerstwa pracy i polityki społecznej czytamy: "Badania psychologów dowodzą, że pełne agresji gry komputerowe mogą mieć niekorzystny wpływ na psychikę dzieci. Zaburzają ich widzenie świata, zdolność postrzegania granic między dobrem, a złem, umiejętność oceny konsekwencji postępowania, prowokują agresywne zachowania. Amerykańska organizacja Family Media Guide ogłosiła listę 10 najbardziej brutalnych gier komputerowych i konsolowych 2005 roku. Umieszczenie na tej liście oznacza dla producentów i dystrybutorów działających na terenie USA, że gra jest dozwolona dla osób powyżej 18 lat. Gry z listy sprzedaje się na osobnych stoiskach. Listę Family Media Guide można znaleźć na stronie www.familymediaguide.com. UWAGA! Większość gier z listy Family Media Guide jest dostępna w Polsce"

I dalej: "Z kolei cześć krajów europejskich korzysta z systemu klasyfikacji gier PEGI. Według kryteriów PEGI ocenionych zostało wiele gier, które można kupić i u nas. W systemie każdą grę oznaczono pod względem wieku dziecka, któremu można ją udostępnić (3+, 7+, 12+, 16+, 18+). Opisywana w PEGI gra ma też symbole dotyczące jej treści (np. seks, przemoc, strach, narkotyki, brzydkie słowa, dyskryminacja). Na stronie internetowej www.pegi.info każdy zainteresowany może skorzystać z funkcji szukania konkretnej gry, wpisując jedynie jej nazwę. Tak więc namawiamy - jeśli nie macie Państwo pewności, czy gra komputerowa, którą zamierzacie kupić jest odpowiednia dla waszego dziecka, sprawdźcie to!"

Jednocześnie warto zauważyć, że na świecie pojawiały się inne pomysły na ochronę dzieci przed grami zawierającymi przemoc, o których pisałem wcześniej na łamach niniejszego serwisu. Jednym z takich pomysłów była podpisana przez Arnolda Schwarzeneggera, Gubernatora Kalifornii, ustawa (Assembly Bill 1179) zakazująca sprzedaży osobom nieletnim gier zawierających przemoc i nakładająca karę grzywny w wysokości tysiąca dolarów na każdego, kto zapisy ustawy postanowi złamać. Podpisana w październiku ustawa miała zacząć obowiązywać od dnia 1 stycznia 2006 roku, jednak - jak się wydaje - nie wejdzie ona w życie.

Ze skargą "konstytucyjną" do federalnego sędziego sądu dystryktowego zgłosiły się dwa stowarzyszenia, reprezentujące producentów i sprzedawców gier - Entertainment Software Association oraz Video Software Dealers Association. W związku z tymi skargami sędzia (United States District Judge for the United States District Court for the Northern District of California) wydał wstępne zarządzenie o wstrzymaniu wejścia w życie ustawy powołując sie na Pierwszą Poprawkę do Amerykańskiej Konstytucji (wolność słowa). Zarządzenie to odracza jedynie czas, w którym ustawa ma wejść w życie. Teraz argumentów stron będzie mógł wysłuchać sąd, który następnie wyda werdykt w tej sprawie.

Wcześniej sześć razy w ciągu pięciu lat sądy federalne blokowały podobne regulacje (zarówno stanowe, jak i bardziej lokalne), które polegały na regulowaniu sprzedaży nieletnim gier o określonej treści. Warto też zauważyć, że w innych stanach (Illinois, Michigan) przygotowano projekty ustaw stanowych, które dotyczą tej materii (ochrona dzieci przed grami zawierającymi przemoc i treści o charakterze seksualnym).

O sprawie pisze BBC, jest również dostępna notatka prasowa VSDA i notatka prasowa ESA. O grach komputerowych można szukać wiadomości w specjalnym dziale tego serwisu: gry

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>