Internet - fenomen społeczeństwa informacyjnego

autor:

Tadeusz Zasępa (red)

wydawca:

Edycja Świętego Pawła

ISBN:

83-7168-446-0

spis treści:

WPROWADZENIE
Tadeusz Zasępa - Wprowadzenie
Don Heath - "The Internet Society" For ISOC Polska - Internet Society
Don Heath - "The Internet Society" - ISOC Polska (tłumaczenie: Przemysław Stencel)
Kosma Złotowski - Sejm a społeczeństwo informacyjne
Andrzej Dzięga - Słowo wstępne

KULTURA
Wojciech Cwalina - Generacja Y - ponury mit czy obiecująca rzeczywistość
Józef Kloch - Wolność w Internecie?
Marek Robak - Teologia cyberświata
Andrzej Dzięga - Internet: problem czy szansa duszpasterska
Marcin Koszowy - Internet jako poznawcze i moralne wyzwanie współczesności
Marek Hetmański - Internet jako środek tworzenia i komunikowania wiedzy
Andrzej Antoszek - Wszystko@jest.siecią.com
Radosław Chmura - Internetowe akronimy i emotikony

SPOŁECZEŃSTWO WIEDZY
Tadeusz Zasępa - Transformacja w kierunku społeczeństwa wiedzy i jej implikacje w społeczności europejskiej
Stefan Kwiatkowski - Szkoły wyższe w społeczeństwie wiedzy

SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE
Andrzej M. Wilk - Polska wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego
Jerzy Kropiwnicki - Budowa cywilizacji informacyjnej jako filar długookresowej strategii dla Polski do roku 2025
Agnieszka Lekka-Kowalik - Ukryte założenia idei społeczeństwa informacyjnego
Michał Łuszczuk - Elektroniczna demokracja czy wirtualna biurokracja? Wykorzystanie Internetu w działalności Unii Europejskiej
Gabriella Schittek - Das Internet als gegenstand politischer förderungsmassnahmen in Schweden
Gabriella Schittek - Internet jako narzędzie politycznego wsparcia w Szwecji (Tłumaczenie: Lucyna Kowalik)
Mariusz Kondrat - Europejska domena internetowa ".EU"

PRAWO
Aurelia Nowicka - Prawo autorskie a społeczeństwo informacyjne - zagadnienia wybrane
Radosław Chmura - Piractwo domenowe (cybersquatting) - wybrane zagadnienia
Marcin Lewków - Napster - czy miliony użytkowników mogą się mylić ?
Mirosław Zmyślony - O systemie informacyjnym urzędu administracji publicznej
Tomasz L. Krawczyk - Jak to się robi w Europie? Jak to się robi w Ameryce? Jak to się próbuje robić u nas? Uregulowania prawne podpisu elektronicznego
Mariusz Daca - Prawne uregulowania sektora telekomunikacyjnego w Unii Europejskiej i w Polsce służące rozwojowi społeczeństwa informacyjnego
Tomasz L. Krawczyk - Europejskie koncepcje opodatkowania handlu elektronicznego
Piotr Waglowski - Internet a dobra osobiste człowieka
Piotr Pszczel - Spam - "nowe możliwości"?
Paweł Fajgielski - Listy gończe w Internecie
Dorota Gajos-Kaniewska - Oswajamy paragrafy

NOWA EKONOMIA
Marcin Marczuk - Krótka charakterystyka Nowej Gospodarki
Jarosław Chmura i Przemysław Chmura - Systemy elektronicznych płatności na przykładzie cyfrowego pieniądza eCash Deutsche Bank 24
Grzegorz Wiaderek - Bankowość internetowa
Grzegorz Kida - Rola i wpływ "infostrady" na podejmowane decyzje finansowe
Adam Juchnowicz - Ekonomia z ludzką twarzą - o pewnej inicjatywie oraz jej prezentacji w Internecie

MARKETING I ZARZĄDZANIE
Wojciech Cwalina - Internet: nowy multi-kanał marketingu politycznego
Mariusz Majewski - Formy reklamy w Internecie
Grzegorz Urban - Public relations on-line
Robert Mackiewicz - "Po tym wszystkim, co zrobiliśmy, dlaczego nasi klienci ciągle są niezadowoleni?" - czyli o satysfakcji z zakupów przez Internet
Marek Lisiecki - Internet, Intranet, Extranet w procesach zarządzania

PRZESTĘPCZOŚĆ KOMPUTEROWA I BEZPIECZEŃSTWO SYSTEMÓW
Janusz Stokłosa - Kryptografia w sieci Internet
Andrzej M. Machnacz - Zagrożenia bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych
Marek Dudek - Co każdy internauta wiedzieć powinien - wybrane zagadnienia osobistej polityki bezpieczeństwa
Jerzy Kosiński - Przykład wykorzystania nowoczesnych technologii przetwarzania informacji do dokonania przestępstwa

kilka słów od siebie:

No i stało się. Udało się wydać kolejną książkę na temat Internetu. Internet - fenomen społeczeństwa informacyjnego to książka interdyscyplinarna. Poza zagadnieniami prawa internetowego zajmuje się również internetowymi aspektami kultury, socjologii, ekonomii, filozofii a także marketingiem i zarządzaniem. Książka została wydana pod patronatem między innymi Internet Society oraz Zespołu Poselskiego do spraw Społeczeństwa Informacyjnego. Zaczęto juz prace nad kolejną tego typu książka, tak więc wierze, że w niedalekiej przyszłości będe mógł się podzielić radosną nowiną o jej publikacji. Jako współautor pozycji - gorąco ją Państwu polecam, zwłaszcza, że objętość ponad 600 stron, 30 autorów, przystępna cena (37 zł) i jakość wydania gwarantują zwrot inwestycji ;).

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>