Prawo handlu elektronicznego

autorzy:

Mariusz Chudzik, Aneta Frań, Agnieszka Grzywacz, Krzysztof Korus, Marcin Spyra

wydawca:

Branta

ISBN:

83-89073-66-8

stron:

300

od wydawcy:

Książka stanowi kompendium zagadnień prawnych pojawiających się w obrocie elektronicznym. Omówiono w niej skuteczność oświadczeń w postaci elektronicznej, a szczególny nacisk położono na podstawową jej przesłankę, czyli identyfikację podmiotów prawa występujących w obrocie elektronicznym (podpis elektroniczny). Następnie przedstawiona została specyfika umów zawieranych w handlu elektronicznym, wraz z wymogami stawianymi im przez przepisy szczególne (umowy na odległość, świadczenie usług drogą elektroniczną). Kolejnym zagadnieniem jest mechanizm i tryby zapłaty za świadczenia zamawiane lub spełniane za pomocą elektronicznych środków komunikacji, w tym przy użyciu pieniądza elektronicznego, z uwzględnieniem przepisów o elektronicznych instrumentach płatniczych. Omówiono także ochronę danych osobowych oraz reklamę w handlu elektronicznym, z uwzględnieniem reklamy jako czynu nieuczciwej konkurencji. Przedstawione zostały również najważniejsze zagadnienia związane z opodatkowaniem handlu elektronicznego. Na koniec omówione zostały problemy prawne wynikające z międzynarodowego charakteru handlu elektronicznego, czyli prawa właściwego dla czynności podejmowanych w obrocie elektronicznym, z uwzględnieniem wymogów wobec języka czynności.

Celem książki jest identyfikacja i próba rozstrzygnięcia problemów prawnych, na które napotkać można w handlu elektronicznym, zarówno ze strony profesjonalnego przedsiębiorcy, jak i odbiorcy towarów i usług, w szczególności konsumenta. Książka napisana jest przystępnym językiem, bardziej skomplikowane wywody prawnicze wzbogacone są przykładami ilustrującymi omawianą kwestę. Z tych względów książkę polecić można szerokiemu gronu odbiorców: osobom prowadzącym lub podejmującym działalność w handlu elektronicznym, prawnikom im doradzającym, osobom aktywnie korzystającym z handlu elektronicznego, pracownikom organizacji zajmujących się ochroną interesów konsumentów, studentom kierunków prawniczych i ekonomicznych.

Książka uwzględnia prawo krajowe oraz liczne akty prawa europejskiego, regulującego kwestie będące jej przedmiotem. Autorzy to współpracownicy Polsko-Niemieckiego Centrum Prawa Bankowego Uniwersytetu Jagiellońskiego. Specjalizują się w prawie cywilnym i prywatnym gospodarczym, są autorami wielu publikacji z tego zakresu

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>