Zamówienia publiczne w raporcie UBIK BC

Raport UBIKBCMała prywata. Spieszę donieść, że spółka UBIK Business Consulting opublikowała właśnie raport o przetargach organizowanych przez instytucje publiczne, a związane z sektorem ICT (information and communication technology). Raport powstał w wyniku analizy przetargów ogłoszonych w okresie od lipca 2006 do czerwca 2007, w której uwzględniano przetargi na oprogramowanie biurowe i systemy operacyjne wraz z próbą oszacowania ich wartości. Celem dokumentu było ilościowe i jakościowe przedstawienie zjawisk i trendów obecnych w obszarze zamówień publicznych na oprogramowanie.

Z opublikowanego właśnie Raportu analitycznego: Przetargi instytucji publicznych w sektorze ICT wynika, że "w wyniku rocznej analizy ponad 170 przetargów publicznych na oprogramowanie systemowe i pakiety biurowe o wartości blisko 155,5 mln zł można stwierdzić, iż zamówienia te w znakomitej większości mają charakter dyskryminujący dla niektórych dostawców".

Dla koneserów: raport uzupełniono o analizy szczególnie interesujących przypadków zamówień publicznych, w tym obejmujących takie zjawiska jak: przetargi bez zachowania warunków równoważności, niegospodarność w nabywaniu oprogramowania oraz jego sprzedaż przez wojewódzkie ośrodki informatyki.

Życzę przyjemnej lektury.

Opcje przeglądania komentarzy

Wybierz sposób przeglądania komentarzy oraz kliknij "Zachowaj ustawienia", by aktywować zmiany.

OpenOffice.org

W raporcie czytamy między innymi:

Produkty Open Office i Star Office, mogące stanowić alternatywę dla rozwiązań Microsoft, będące przy tym znacznie tańsze i posiadające porównywalną funkcjonalność, praktycznie nie istnieją w świadomości decydentów polskiej administracji. Dzieje się tak pomimo, iż zapisują one pliki w otwartym standardzie Open Document Format, który jest obecnie jedynym standardem ISO zapisu dokumentów.

Pytanie czy raport uwzględnia tylko zakupione licencje czy również programy zainstalowane bez dokonania zakupu (OpenOffice.org można przecież zainstalować po ściągnięciu go z sieci zupełnie za darmo).

Raport - uwzględniono tylko treść opublikowanych SIWZ

W raporcie - co wynika zresztą z opisu metodyki - uwzględniono treść ogłoszonych w analizowanym okresie przetargów.

Nie było celem raportu analizowanie korzystania z oprogramowania uzyskanego z innych źródeł. Tu odpowiedzią mogą być badania ogólnego poziomu adopcji OpenOffice wykonane wspólnie przez Stowarzyszenie Linuksa Profesjonalnego (poprawiona wersja wyników dostępna na stronach UBIK BC), przy czym badanie prowadzono tylko wśród przedsiębiorstw.

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>