Prowokacja RMF
Wyjaśniło się wszystko - jak podejrzewałem - włamanie hakerów i emitowanie na telebimie w centrum Krakowa obrazu z prywatnego mieszkania było prowokacją radia.
Jak pisze na swoich stronach RMF: "To była prowokacja RMF. Organizując tę akcję, sami naruszyliśmy prywatność, chcieliśmy w ten sposób zwrócić uwagę na prawo do prywatności. Jeśli choć jedna osoba dziś o tym pomyślała, to odnieśliśmy taki mały sukces".
Niby zwykła sprawa. Pani z mieszkania wiedziała, że ją emitują. "Wydarzenie" nagłośniły inne media, bo to ciekawy pomysł i - co najważniejsze - wcale nie taki niemożliwy do zrealizowania (by uznać go za pomysł doskonały trzebaby się było uporać z tymi niespójnościami, o których wcześniej pisałem, polegającymi np. na tym, że żaden haker nie wykupi czasu emisji, tylko się włamie i wyemituje).
Zupełnie na marginesie warto zastanowić się nad innym aspektem tego typu prowokacji. Na podstawie art. 3 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji - czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Czynami nieuczciwej konkurencji są w szczególności: wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa, fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług, wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług, naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy, naśladownictwo produktów, pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie, utrudnianie dostępu do rynku, przekupstwo osoby pełniącej
funkcję publiczną, a także nieuczciwa lub zakazana reklama, organizowanie systemu sprzedaży lawinowej oraz prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym.
Nieuczciwa lub zakazana reklama... A jeszcze w ramach czynów nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy wymienia się np. taką, która odwołuje się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci (art. 16 ust. 1 pkt 3). To tak na marginesie.
Wczoraj się dowiedziałem, że zakazano reklamy Heya "czerwony kapturek" bo się dzieci bały. Jednakowoż niedawno zakończono też postępowanie w sprawie hasła reklamowego Media Marktu, i teraz na stronach UOKiK można przeczytać: hasło reklamowe sieci Media Markt "Nie dla idiotów" nie narusza dobrych obyczajów – uznał Prezes UOKiK Cezary Banasiński.
Ciekawe, czy ktoś się będzie przyglądał prowokacjom wykonywanym przez spółkę prowadzącą radio. Pomysł na zrobienie zamieszania medialnego uznaję za bardzo dobry.
- Login to post comments
Piotr VaGla Waglowski
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>
Hmmm
Niestety tak to juz w zyciu jest czlowiek sie nagrzeje podnieci a tu kicha RMF FM wychodzi z wora no trudno bede czekal dalej :)