Wysłanie 5 milionów maili nie naruszało ustawy

Sąd zdecydował, że pewien nastolatek z Wielkiej Brytanii, który wysłał do swojego byłego pracodawcy 5 milionów maili, nie naruszył brytyjskiej ustawy the Computer Misuse Act.

O sprawie pisze ZDNet: w środę magistracki sąd (Wimbledon Magistrates Court in London) wydał orzeczenie, zgodnie z którym mężczyzna nie naruszył postanowień ustawy na podstawie której postawiono mu zarzuty (pełna treść ustawy). A wysłał 5 milionów maili, które unieruchomiły serwer byłego pracodawcy (jak to zwykle bywa, gdy przeprowadzi się skuteczny atak typu DDoS).

Przyjęta w 1990 roku ustawa nie przewiduje takiego przestępstwa jak atak typu "denial of service", a przesłania takiej ilości listów nie można uznać na podstawie tej ustawy za "nieuprawniony dostęp lub modyfikację" systemu. Skoro serwis poczty elektronicznej umożliwiał przesłanie listów elektronicznych, to w tej konkretnej sprawie, wobec braku regulacji, każdą z przesyłek należy uznać za uprawnioną.

Zgodnie z komentarzami: po raz kolejny widać, że brytyjska regulacja jest nieco archaiczna i nie przystaje do rzeczywistości...

Artykuł 3 ustawy:

3.-(1) A person is guilty of an offence if-

a. he does any act which causes an unauthorised modification of the contents of any computer; and

b. at the time when he does the act he has the requisite intent and the requisite knowledge.

(2) For the purposes of subsection (1)(b) above the requisite intent is an intent to cause a modification of the contents of any computer and by so doing-

a. to impair the operation of any computer;

b. to prevent or hinder access to any program or data held in any computer; or

c. to impair the operation of any such program or the reliability of any such data.

(3) The intent need not be directed at-

a. any particular computer;

b. any particular program or data or a program or data of any particular kind; or

c. any particular modification or a modification of any particular kind.

(4) For the purposes of subsection (1)(b) above the requisite knowledge is knowledge that any modification he intends to cause is unauthorised.

(5) It is immaterial for the purposes of this section whether an unauthorised modification or any intended effect of it of a kind mentioned in subsection (2) above is, or is intended to be, permanent or merely temporary.

(6) For the purposes of the Criminal Damage Act 1971 a modification of the contents of a computer shall not be regarded as damaging any computer or computer storage medium unless its effect on that computer or computer storage medium impairs its physical condition.

(7) A person guilty of an offence under this section shall be liable-

a. on summary conviction, to imprisonment for a term not exceeding six months or to a fine not exceeding the statutory maximum or to both; and

b. on conviction on indictment, to imprisonment for a term not exceeding five years or to a fine or to both.

Dodaj nowy komentarz

Zawartość tego pola nie będzie publicznie dostępna.
  • Dopuszczalne tagi HTML: <a> <em> <del> <ins> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Rozpoczynanie akapitów i łamanie wierszy następuje automatycznie.
  • Użyj [# ...] by dodać automatycznie numerowany przypis dolny (footnotes).

Więcej informacji na temat opcji formatowania

CAPTCHA
Niestety spamerzy atakują, dlatego muszę się bronić.
4 + 4 =
Rozwiąż to proste zadanie matematyczne. Dla przykładu: 1+3 daje 4.

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Członek Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji, ekspert w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego Ministerstwa Rozwoju, felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również Członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>