Legalne vs nielegalne źródła muzyki online - europejskie badanie zachowań konsumentów

Dziś notatka z pogranicza socjologii prawa. Ukazał się raport Wspólnego Centrum Badawczego przy Komisji Europejskiej (Join Research Center, Institute for Prospective Technological Studies) autorstwa Luisa Aguiara i Bertina Martensa. Wynika z niego, że europejscy konsumenci pobierając muzykę z nielegalnych źródeł nie zastępują sięgania do źródeł legalnych (czyli sięganie do źródeł publikowanych niezgodnie z prawem nie jest substytutem korzystania z muzyki dystrybuowanej online przez dysponentów praw).

Generalnie badacze zadali sobie pytanie: czy konsumenci sięgają do niezgodnie z prawem publikowanych plików z muzyką i w ten sposób zaspokajają swoje potrzeby kosztem wpływów dystrybutorów muzycznych. Przejrzeli raporty wcześniejsze, doszli do wniosku, że istnieje pewna zgoda wśród badaczy, że istotnie takie zależność występuje w przypadku tradycyjnego, egzemplarzowego modelu dystrybucji (istnieje zgoda wśród badaczy, że konsumenci raczej sięgną po pliki zamiast kupić fizycznie istniejące płyty CD). Uznali, że nie zbadano dostatecznie wzajemnej relacji między korzystaniem z muzyki pobieranej z "legalnych" i "nielegalnych" źródeł w Sieci (online). Z ich raportu wynika, że w tym ostatnim przypadku relacja jest nieznacząca. W badaniu wykorzystano "panel" na który składał się "clickstream" 16 tysięcy europejskich konsumentów. Swoją drogą interesujące wydaje mi się to, w jaki sposób ten "clickstream" został pozyskany (wykorzystano dane z Nielsen NetView; por. Nielsen Online).

Raport Join Research Center pt. Digital Music Consumption on the Internet: Evidence from Clickstream Data. W streszczeniu tego raportu można przeczytać:

The goal of this paper is to analyze the behavior of digital music consumers on the Internet. Using clickstream data on a panel of more than 16,000 European consumers, we estimate the effects of illegal downloading and legal streaming on the legal purchases of digital music. Ourresults suggest that Internet users do not view illegal downloading as a substitute to legal digital music. Although positive and significant, our estimated elasticities are essentially zero: a 10% increase in clicks on illegal downloading websites leads to a 0.2% increase in clicks on legal purchases websites. Online music streaming services are found to have a somewhat larger (but still small) effect on the purchases of digital sound recordings, suggesting complementarities between these two modes of music consumption. According to our results, a 10% increase inclicks on legal streaming websites lead to up to a 0.7% increase in clicks on legal digital purchases websites. We find important cross country difference in these effects.

Opcje przeglądania komentarzy

Wybierz sposób przeglądania komentarzy oraz kliknij "Zachowaj ustawienia", by aktywować zmiany.

Jak to się ma?

Warto by teraz zadać pytanie, jak się wyniki tych badań mają do załącznika ustawy o prawach autorskich, który wyszczególnia "dolę" OZZów ze sprzedaży nośników danych.

Czy w związku z tym wspomniane przepisy zostaną uchylone/zmodyfikowane? Czy niesłusznie pobrane pieniądze zostaną zwrócone i komu - budżetowi państwa, czy konsumentom?

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>