O tym, że DPP nie ma "oprzyrządowania weryfikującego" podpis

"Sprawozdania składa się w formie papierowej z podpisami osób uprawnionych do sygnowania takich dokumentów. Teoretycznie sprawozdania można też złożyć w formie elektronicznej, np. przez system e-PUAP i zaufany profil, zgodnie z Ustawą o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne z 2005 r. Ale w praktyce jest to nie do zrealizowania, gdyż dopiero w przyszłym roku taki zaufany profil zostanie uruchomiony. Drugi sposób złożenia sprawozdań w formie elektronicznej wymaga zabezpieczenia specjalnym elektronicznym podpisem. Niestety, DPP nie ma oprzyrządowania weryfikującego elektroniczny podpis, a co za tym idzie – takie sprawozdanie nie mogło wpłynąć do departamentu"

- Piotr Kontkiewicz, zastępca dyrektora Departamentu Pożytku Publicznego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w tekście Skreśleni z wykazu OPP.

W sumie, to ciekawe podejście. Jeśli nie możemy odczytać (ponieważ nie mamy "oprzyrządowania"), to znaczy, że do nas nie przyszło. To drugie podejście również jest interesujące: po prostu wystarczy nie uruchamiać "zaufanego profilu" (ja wiem, że tu trzeba uśmiechać się do MSWiA, które kisi rozporządzenia wykonawcze do ustawy), a wcześniej pewnie nie korzystać z elektronicznej skrzynki podawczej (pewnie nie dość czasu minęło od 2008 roku, kiedy mogłem publikować tekst (Tam, dadam dam daaaaam) Zaufany profil, tymczasowo, zamiast podpisu ; na pewno minęło zbyt mało czasu od czerwca 2010 roku, gdy opublikowałem tekst Od jutra rewolucja e-gov w Polsce, a przynajmniej: wchodzi w życie część noweli ustawy o informatyzacji...)...

Fajnie poradziło sobie Centrum Projektów Informatycznych MSWiA w swoim FAQ

Czy znane są terminy wejścia w życie Profilu Zaufanego ePUAP?

Funkcjonowanie Profilu Zaufanego ePUAP zależy od terminu wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego. Pytania dot. prac nad rozporządzeniem Ministra SWiA w sprawie zasad potwierdzania, przedłużania ważności, wykorzystania i unieważniania Profilu Zaufanego elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej należy kierować do Departamentu Informatyzacji MSWiA, komórki odpowiedzialnej za przygotowanie w/w dokumentów.

Projekt wisi w BIP MSWiA: Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia .. 2010 r. w sprawie zasad potwierdzania, przedłużania ważności, wykorzystania i unieważniania profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej (skierowany do uzgodnień międzyresortowych, z terminem na zgłaszanie uwag do dnia 28 maja 2010 r.) (por. również ePUAP: projekty rozporządzeń MSWiA do znowelizowanej ustawy o informatyzacji)

To może zróbmy tak: jeśli administracja nie daje sobie rady z realizowaniem przepisów, to niech nie wykreśla również organizacji, które nie złożyły sprawozdań?

Opcje przeglądania komentarzy

Wybierz sposób przeglądania komentarzy oraz kliknij "Zachowaj ustawienia", by aktywować zmiany.

"Niestety, DPP nie ma

kravietz's picture

"Niestety, DPP nie ma oprzyrządowania weryfikującego elektroniczny podpis"

Po pierwsze, weryfikację podpisu robi za nich ePUAP. Po drugie, nawet gdyby chcieli robić to sami to oprogramowanie jest darmowe. No chyba, że chodzi o to, że nie mają 1 mln zł na rozpisanie przetargu na 10 nowych komputerów, usługę instalacji darmowego oprogramowania do weryfikacji oraz 5 nowych etatów, które stworzą nowy Samodzielne Stanowisko d/s Weryfikacji Podpisów... :)

--
Paweł Krawczyk
IPSec.pl - Podpis elektroniczny i bezpieczeństwo IT
Echelon.pl - Blog o gospodarce, konkurencyjności i sprawach społecznych

Po drugie, nawet gdyby

Po drugie, nawet gdyby chcieli robić to sami to oprogramowanie jest darmowe.
Zazwyczaj kłopot jest z tym, że instalacją oprogramowania zajmuje się firma zewnętrzna, wynajęta do obsługi informatycznej danego urzędu i nikt w urzędzie nie posiada uprawnień do instalacji oprogramowania na własnych komputerach. A ze instalacja nowego oprogramowania, wykracza poza zakres "umowy utrzymaniowej" to kosztuje i to niemałe pieniądze;)
Nawet gdy są sposoby na zainstalowania oprogramowania, żaden człowiek nie będzie narażał własnego tyłka na możliwość wywalenia z pracy za naruszenie zasad bezpieczeństwa i potencjalne złamanie umowy z podwykonawcą.

- Panie, zainstalowałeś pan Firefoxa, nie wspieramy więc tego komputera.
- Ale mój problem nie jest związany z przeglądarką internetową!
- Nie wspieramy tego komputera ze względu na nieautoryzowane oprogramowanie, proszę zainstalować system ponownie z obrazu.

Konsekwencje oszczędzania :-)

Witam.

Jak widać, określono tu ewidentny problem outsourcingu IT dla urzędu.
Już kiedyś napisałem, że outsourcing sprawdza się jedynie w dostawach powietrza. Nawet jak logistyka firmy outsourcingowej padnie, to powietrze dotrze :-)
Oszczędności na etatach informatyków są pseudo oszczędnościami!

Pozdrawiam

Koncepcja jest ciekawa, ale trochę nie o to chodzi

xpert17's picture

Nie poskreślano z "jednoprocenntowej" listy takich organizacji, które przysłały Ministerstwu swoje sprawozdania podpisane podpisem elektronicznym, a Ministerstwo nie umiało ich odczytać. Skreślono takie organizacje, które po prostu zignorowały obowiązek (istniejący od 6 lat!) składania do MPiPS sprawozdania - w tym roku po raz pierwszy prawo przewiduje za to przykrą sankcję (wcześniej MPiPS po prostu przysyłał list).

Nie znam ani jednego przypadku organizacji, która wysłała takie sprawozdanie z podpisem elektronicznym, ale MPiPS z powodu "braku oprzyrządowania weryfikującego" je odrzucił.

No właśnie...

Nie wierzyłam w pogłoski o tym nieodczytywaniu podpisu elektronicznego przez DPP i przykro się dowiedzieć, że to jednak prawda. Trochę żenada. Ale, no właśnie, trochę nie o to chodzi. Problem z organizacjami polega na czym innym. Na niedopełnianiu przez wiele OPP swoich obowiązków od lat. Przykre, ale prawdziwe. Wiem, że niektórzy są pokrzywdzeni, zostali źle poinformowani na różnych szkoleniach kiepskiej jakości, ale znaczna część naprawdę sprawozdawczość olewała. A obowiązek nowy nie jest, jedynie sankcja.

http://3sektor.blox.pl/2010/12/2-5-tysiaca-nieobecnych-na-liscie-OPP-Kto-zawinil.html

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>