Interpelacja w sprawie aktywności KPRM w serwisach "społecznościowych"

Na stronach Sejmu opublikowano treść Interpelacji nr 30638 do ministra - członka Rady Ministrów, szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w sprawie aktywności Kancelarii Prezesa Rady Ministrów na portalu społecznościowym Facebook, którą złożył poseł Przemysław Wipler. Wbrew tytułowi interpelacja dotyczy też innych serwisów nazywanych potocznie "społecznościowymi", jak Twitter, YouTube, Flickr.

Treść interpelacji:

"Szanowna Pani Premier,

na podstawie art. 192 regulaminu Sejmu RP składam interpelację w sprawie aktywności Kancelarii Prezesa Rady Ministrów na portalu społecznościowym Facebook.

Aktywność organów administracji publicznej w serwisach społecznościowych, takich jak Facebook czy Twitter budzi uzasadnione kontrowersje u wielu specjalistów zajmujących się prawnymi aspektami społeczeństwa informacyjnego. Piotr Waglowski[1] wskazuje na fakt nie tylko wątpliwych podstaw prawnych takiej aktywności, ale również na to, że podstawowym i oficjalnym kanałem informowania o działaniach władzy i administracji publicznej jest Biuletyn Informacji Publicznej, natomiast angażowanie środków publicznych w obsługę nowych kanałów informacji nie jest racjonalne.

W związku z powyższym proszę o odpowiedzi na następujące pytania:

1. W jakim trybie dokonano wyboru portali społecznościowych, na których umieszczono profile prowadzone przez Centrum Informacyjne Rządu?

2. Jakie są podstawy prawne funkcjonowania „oficjalnego profilu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów” na portalu społecznościowym Facebook, dostępnego pod adresem www.facebook.com/kancelaria.premiera, profilu @PremierRP w serwisie Twitter, kanału YouTube dostępnego pod adresem www.youtube.com/user/KancelariaPremiera i profilu w serwisie Flickr, dostępnego pod adresem www.flickr.com/photos/kancelariapremiera, prowadzonych przez Centrum Informacyjne Rządu?

3. W jakiej formie zostały zawarte umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną pomiędzy Kancelarią Prezesa Rady Ministrów a firmami Facebook Ireland Limited, Twitter Inc., Yahoo! Inc. i YouTube LLC związane z prowadzeniem wyżej wymienionych profili? Kto po stronie KPRM je zawarł?

4. Ilu pracowników Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zaangażowanych jest w obsługę profili w portalach społecznościowych, o których mowa w pytaniu 2? Ile osób administruje (pełni na stronie rolę Administratora, Redaktora, Moderatora, Reklamodawcy, Analityka) profilem KPRM na portalu Facebook? Czy wszystkie osoby administrujące tym profilem są pracownikami Kancelarii Prezesa Rady Ministrów?

5. Ile w latach 2010-2014 wynosiły wydatki na reklamę treści zamieszczanych na profilach w portalach społecznościowych prowadzonych przez Centrum Informacyjne Rządu i samych profili? Proszę o podanie danych za poszczególne lata z podziałem na portale.

6. Ile wynosi budżet na reklamę profili i treści w portalach społecznościowych na rok 2015?

7. Czy Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w związku z prowadzeniem profili na portalach społecznościowych korzystała w latach 2010-2014 z usług firm zewnętrznych, w szczególności firm zajmujących się marketingiem internetowym? Jeśli tak, proszę o podanie wartości umów za lata 2010-2014.

8. Jaki sąd jest właściwy miejscowo do rozpoznania ewentualnych sporów i roszczeń wobec Facebook Ireland Limited, związanych z prowadzeniem profilu KPRM w serwisie Facebook?

9. Czy treści publikowane na profilach w portalach społecznościowych obsługiwanych przez Centrum Informacyjne Rządu stanowią materiały urzędowe w rozumieniu art. 4 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych?

10. Kto i na jakiej podstawie decyduje o blokowaniu możliwości dostępu do informacji i możliwości interakcji użytkownikom na profilach, o których mowa w pytaniu 2? Ile osób liczy lista „Zablokowani Użytkownicy” profilu „Kancelaria Premiera” w portalu Facebook?

11. Kto i na jakiej podstawie decyduje o usuwaniu materiałów publikowanych na profilach o których mowa w pytaniu 2? Jaka była przyczyna usunięcia z kanału YouTube „Kancelaria Premiera” materiału wideo z zapisem spotkania Pana Premiera Donalda Tuska z przedstawicielami NGO w dniu 18 maja 2011 roku[2]? Ile filmów usunięto z kanału Youtube „Kancelaria Premiera” w okresie od 17 lipca 2009 do chwili obecnej?

12. Jakie są zasady prezentowania znaków towarowych komercyjnych przedsiębiorstw na stronach internetowych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów?

Z poważaniem

[1] http://prawo.vagla.pl/vagla

[2] http://prawo.vagla.pl/node/10081"

Podobne materiały gromadzę w dziale interpelacje niniejszego serwisu.

Opcje przeglądania komentarzy

Wybierz sposób przeglądania komentarzy oraz kliknij "Zachowaj ustawienia", by aktywować zmiany.

idź do Senatu...

... niech się nie wyręczają Twoją robotą ;-)

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd

czy ruchadło leśne to "każdy"?

czy ruchadło leśne to "każdy" i może składać wnioski o IP?

http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/56,114871,19777717,z-kim-rozmawia-prezydent-na-twitterze-ruchadlo-lesne-seba,,1.html

Piotr VaGla Waglowski

VaGla
Piotr VaGla Waglowski - prawnik, publicysta i webmaster, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet. Ukończył Aplikację Legislacyjną prowadzoną przez Rządowe Centrum Legislacji. Radca ministra w Departamencie Oceny Ryzyka Regulacyjnego a następnie w Departamencie Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju. Felietonista miesięcznika "IT w Administracji" (wcześniej również felietonista miesięcznika "Gazeta Bankowa" i tygodnika "Wprost"). Uczestniczył w pracach Obywatelskiego Forum Legislacji, działającego przy Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu Odpowiedzialne Państwo. W 1995 założył pierwszą w internecie listę dyskusyjną na temat prawa w języku polskim, Członek Założyciel Internet Society Poland, pełnił funkcję Członka Zarządu ISOC Polska i Członka Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Był również członkiem Rady ds Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji i członkiem Rady Informatyzacji przy MSWiA, członkiem Zespołu ds. otwartych danych i zasobów przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz Doradcą społecznym Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ds. funkcjonowania rynku mediów w szczególności w zakresie neutralności sieci. W latach 2009-2014 Zastępca Przewodniczącego Rady Fundacji Nowoczesna Polska, w tym czasie był również Członkiem Rady Programowej Fundacji Panoptykon. Więcej >>